KontaktPont Fogászat

az Árpád-híd lábánál

Fogágykezelés

A fogak elvesztése leggyakrabban a fogszuvasodás vagy a  fogágygyulladás következtében alakul ki. Míg a fogszuvasodás előbb vagy utóbb panaszokat okoz, addig a fogágygyulladásra a panaszmentes, az évek során progrediáló lassú, folyamatos csontlebontódás jellemző.

Gyakran mindenféle előjel nélkül a páciens arra panaszkodik, hogy mozog a foga. Jobb esetben már az ínyvérzéssel elmegy a fogorvoshoz, így még korábbi stádiumban meg lehet állítani a folyamatot.

De hogyan és miért alakul ki? Mindenkinél kialakul? Fogainkat a fogágy, a parodontium rögzíti. Ennek része az íny és a csont, melyek hosszútávú gyulladása a fogak lazulásához, elvesztéséhez vezethet. Ezt nevezzük fogágygyulladásnak. A lepedékben lévő baktériumok ínygyulladást okoznak. Az ínyben zajló folyamatos gyulladás pedig az alatta lévő csont lebontódásához vezet az erre hajlamos embereknél.

Ép fogágy esetén az íny és a fog kapcsolata feszes és gyulladásmentes, nincsenek tasakok. Fogágygyulladásban tasakok alakulnak ki, a csontlebontódást nem követi az íny visszahúzódása. Ezekben a tasakokban a fogkő, lepedék, gyulladásos szövet folyamatosan fent is tartja a folyamatot, így az évek során ahogy bontódik le a csont, mobilissé válnak a fogak, majd kiesnek "maguktól". Az időskor természetes velejárója, hogy kihullanak a fogaink? Nem! Azonban ha nincsen időben felismerve és megszüntetve a fogágygyulladás, az évek, évtizedek során valóban fogelvesztést okozhat.

A fogágygyulladás kezelésének célja a gyulladás megszüntetése, amit szakszerű íny alatti és feletti fogkőeltávolítást követően a helyes fogápolási technika otthoni mindennapos alkalmazásával érhető el. Vannak pácienseink, akik már eleve a fogágygyulladás panaszaival fordulnak hozzánk, azonban az még gyakoribb, hogy "véletlenül" derül ki, amikor például egy szuvas fog "hozza el" hozzánk. De míg a fogszuvasodás, fogérzékenység egy-egy fogat érint,  addig a fogágygyulladás általában az összes fogat kisebb-nagyobb mértékben. Ezért ez esetben még kritikusabb, hogy időben legyen megállítva a gyulladásos folyamat!

info [kukac] kontaktpont-dental.hu